söndag 13 maj 2012

Läcker sommartunika!

Dags att förnya sommargarderoben lite med denna sommartunika. Den är sydd i ett sidentyg som ger en sval och luftig känsla. Modellen är en omritning av ett mönster från SoS. Ursprungligen är det en lång klänning men här har jag kortat den till en tunika samt skurit den på diagonalen och låtit den ena sidan vara längre. På baksidan är där smock så den är elastisk och lätt att få på. Detta var faktiskt första gången jag sydde med en smock. Hade lite problem att få tråden spänd nog, tyckte smocken blev lite för lös (och då är detta ju ett riktigt tunt tyg). Jag lindade upp den elastiska tråden på underspolen för hand och drog åt den  men när jag satte den i maskinen ville den snurra upp sig och blev därmed inte så spänd. Någon som har något tips till mig så dela gärna med er i kommentarerna!

Inga kommentarer: